Specyfika dzisiejszego rynku powoduje wysoki stopień wzajemnego powiązania podmiotów gospodarczych. Praktycznie żadna firma nie może obyć się bez utrzymywania relacji z wieloma kontrahentami, którzy umożliwiają sprawne działanie przedsiębiorstwa. Osoby prowadzące mały biznes nie mają najczęściej problemu z nadzorowaniem należności swoich klientów. Kłopoty te są jednak bardzo dobrze znane przedsiębiorcom prowadzącym interesy na masową skalę. Utrzymywanie bezpośredniego kontaktu ze wszystkimi kontrahentami okazuje się najczęściej niemożliwe, a setki faktur przysparzają o ból głowy najbardziej skrupulatnych księgowych.
Wzajemne powiązanie firm powoduje, że nawet kilka nieopłaconych, z pozoru nieistotnych, należności może powodować nieprzyjemne w skutkach opóźnienia i poważne zatory. Sytuacja ta wstrzymuje rozwój firmy, a z czasem może doprowadzić do problemów finansowych, z których niełatwo się wydostać.
Idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które narzekają na brak dyscypliny płatniczej wśród swoich klientów może okazać się tzw. monitoring należności. Usługa ta umożliwia udrożnienie finansów firmy i poprawienie skomplikowanych relacji z kontrahentami. Nadzorowanie płatności dzięki tej metodzie, pozwala w porę zauważyć zatory pieniężne i skutecznie je zlikwidować.
Monitoring polega na przypominaniu klientom o zbliżających się terminach płatności. Najczęściej odbywa się to za pomocą rozmowy telefonicznej, wiadomości SMS czy e-maila. Jeśli mimo tego kontrahenci uchylają się od płacenia odpowiednich sum, windykatorzy podejmują wszelkie działania, dzięki którym możliwe jest szybkie odzyskanie pieniędzy. Monitoring należności pozwala wcześnie wykrywać nieodpowiedzialnych klientów i, dzięki temu, chroni firmę przed popadnięciem w długi.